Urbanuslezing

De Urbanuslezing wordt georganiseerd door de Stichting Vrienden van de Urbanuskerk Nes aan de Amstel:

Beste vrienden van de Urbanuskerk te Nes aan de Amstel,

Op zondag 8 februari om 14:15 uur vindt alweer de volgende activiteit van onze stichting in de Urbanuskerk te Nes aan de Amstel plaats: de 'Urbanuslezing'.
Prof.dr. H.W. van Os is lid van ons Comité van Aanbeveling en is bereid een boeiende lezing te houden. Zijn lezing luidt: “Musea van bewaarplaats tot publieksinstelling”.

Henk van Os werd in 1974 benoemd tot hoogleraar Kunst- en cultuurgeschiedenis en in 1984 tot decaan van de Faculteit der Letteren aan de Rijksuniversiteit Groningen. Van 1989 tot 1996 was Henk van Os algemeen directeur van het Rijksmuseum in Amsterdam. In 1996 nam hij afscheid van het Rijksmuseum en werd benoemd tot Universiteitshoogleraar voor de Leerstoel Kunst en Samenleving aan de Universiteit van Amsterdam.
Henk van Os heeft nationale bekendheid gekregen door publicaties, lezingen en interviews, maar vooral door presentatie van de tv-programma's over kunst: Museumschatten en Beeldenstorm. Hij heeft afgelopen jaren tentoonstellingen georganiseerd in het Groninger Museum, de Nieuwe Kerk te Amsterdam, het Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Mauritshuis in Den Haag en Hermitage aan de Amstel, Amsterdam.

De entreekosten voor deze lezing zijn € 7,50 per persoon, inclusief een kopje koffie of thee. Voorafgaand en na afloop is het natuurlijk mogelijk de kerk te bezichtigen. We hopen op een mooie opkomst.